Nederland leeft steeds bewuster en gezonder

ClubGreen | november 12, 2019 | 0 | Gezondheid

Nederlanders zijn in steeds grotere mate bezig met hun gezondheid en leefstijl. Leefstijl is een verzamelnaam voor het gedrag waarmee invloed op de gezondheid uitgeoefend kan worden. Hierbij kun je denken aan lichaamsbeweging, voeding, stress, ontspanning en slaappatronen. Maar daarnaast ook de manier waarop je met tegenslagen omgaat. Of de wijze waarop je over jezelf denkt hebben invloed op je gezondheid. De totaalbalans van deze factoren bepalen naast je omgeving veelal je gezondheid. Tegenwoordig zijn velen bezig de kwaliteit van hun leven te verhogen. En zijn er veel ontwikkelingen die de leefstijl van de gemiddelde Nederlander verbeteren.

Gezonde voeding

Het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander is de afgelopen jaren voorzichtig verbeterd. Zo zijn er meer mensen fruit en groente gaan eten. Daarnaast eten Nederlanders een stuk minder vlees en drinken ze minder suikerhoudende dranken dan voorheen. De trend van gezond leven en eten dringt zich nog niet tot alle doelgroepen door. En er is daarom ook nog gezondheidswinst te behalen. Wanneer deze trend zich door blijft ontwikkelen kan dit helpen om chronische ziekten en overgewicht tegen te gaan.

Gezond eten staat de laatste jaren hoog in het vaandel. Bij velen en wordt men zich steeds bewuster van wat de beste voeding is om je levenskwaliteit te verhogen. Er zijn verschillende trends op het gebied van voeding, maar het is altijd belangrijk je te realiseren. Dat elk mens anders is en andere behoeften heeft dan de ander. Het is vooral essentieel om in te zien dat een gezonde voeding gaat om de juiste balans van de inname van voedingsmiddelen.

Voedseltrends in Nederland

Het afgelopen jaar waren de volgende ontwikkelingen te zien op het gebied van gezonde voeding in Nederland:

  • Vette snacks met gezonde ingrediënten. Bijvoorbeeld de groentechips, pizza met groentebodem en de veganistische burger. Steeds meer mensen genieten van deze gezondere varianten van hun favoriete snacks.
  • Duurzaam eten. Biologisch is vaak lekker en gezond, maar niet per se duurzaam. Veel mensen associeerde biologisch met duurzaam, maar ook daarin groeit het bewustzijn sterk. Duurzaam eten wordt steeds meer net zo belangrijk gezien als biologisch eten.
  • Werelds eten. Alle culturen komen aan bod wanneer het om eten gaat tegenwoordig. Hierbij kiezen velen gezonde en calorie arme gerechten uit exotische gebieden.
  • Hennep. Het ingrediënt hennep in eten wordt steeds populairder doordat veel onderzoeken uitwijzen dat dit een positieve werking heeft. Zo is er tegenwoordig markt voor hennep thee, hennep muesli en hennepeiwitten. Ook het consumeren van wietolie voor de gezondheid wordt een steeds meer geaccepteerd gegeven.
  • Het Keto dieet. Steeds meer mensen volgen dit koolhydraatarme dieet met minimale eiwitinname en heeft de focus op de inname van gezonde vetten.
  • Veganistisch eten wordt steeds meer geaccepteerd. Veganistisch eten wordt steeds normaler. Vegetarisch eten was al een tijd lang genormaliseerd maar nu wordt het niet eten van zuivel en andere dierlijke producten ook steeds gangbaarder.
  • Sesamzaad: Sesamzaad wordt steeds meer als gezonde toevoeging aan gerechten gezien. Zo is tegenwoordig tahin, de sesampasta die voor hummus gebruikt wordt zeer populair.
  • Tegenwoordig vindt men het minder belangrijk om perfect uitziend fruit en groente te consumeren. Waar het vooral om draait is of het biologisch, organisch en onbespoten is.
Nederland leeft steeds bewuster

Beweging en een gezonde levensstijl

Vandaag de dag zien steeds meer mensen in dat beweging essentieel is voor hun gezondheid. Dit houdt het lichaam actief en heeft bovendien een positieve uitwerking op de geest. Steeds meer mensen zien in dat langdurig stilzitten schadelijk is voor de gezondheid. En men doet dan ook steeds meer om dit te veranderen.

Waarom is bewegen belangrijk?

Voor iedereen is het gezond om elke dag vijf keer per week matig tot intensief te bewegen. Dit wil zeggen ongeveer 30 tot 45 minuten per dag. Hieronder kunnen, op de fiets naar je werk gaan of een flinke wandeling met de hond maken, ook vallen. Het is voor het lichaam een stuk gezonder om dagelijks 30-45 minuten te bewegen. Dan een paar keer per week lang achtereen. Het is hierbij belangrijk dat de hartslag oploopt, je stofwisseling geprikkeld wordt en je bloeddoorstroming versnelt. Beweging zorgt ervoor dat het lichaam natuurlijke endorfines aanmaakt die voor positiviteit en pijnvermindering zorgen.

Daarnaast heeft het lichaam regelmatig doorbloeding nodig. In beweging gaat de bloedsomloop een stuk sneller dan in ruststand. Waarbij dit ongeveer een minuut duurt. Dit zorgt ervoor dat je weefsels sneller kunnen ontgiften en er meer zuurstof en voedingstoffen bij de cellen komen. Te fanatiek bewegen is echter wel ongezond. Gezien dit de mitochondriën kan vernietigen. Dit zijn de energiecentrales van de cellen in het lichaam. Om deze reden worden topsporters op latere leeftijd vaak erg dik. De mitochondriën kunnen de energie dan niet meer optimaal verbranden en kan er overgewicht optreden. Veel Nederlanders zien sporten ook niet meer als enkel een manier om gewicht te verliezen en lichamelijk sterker te worden. Maar ook als een middel om je geestelijk direct beter te voelen, stress te verminderen en gelukkiger te leven.

Nieuwe bewegingstrends

Steeds meer Nederlanders zijn gezond in beweging en daarbij ontwikkelen zich dan ook steeds weer nieuwe trends om goed in beweging te blijven:

  • Het dragen van technologie. Ook wel wearables genoemd, is technologie dat op het lichaam gedragen kan worden. Hierbij kun je denken aan fitness trackers, smartwatches maar ook apps voor de smartphone die bijvoorbeeld je stappen meten. Deze draagbare technologie om gezond te blijven bewegen wordt vandaag de dag steeds populairder.
  • Tegenwoordig wordt groepstraining steeds populairder. De vorm is niet geheel nieuw, maar samen sporten om de motivatie te verhogen is iets wat steeds meer leeft. Zo bieden sportfaciliteiten ook steeds meer groepstraining aan zoals bootcamp, spinning en aerobics.
  • HIIT trainingen worden ook steeds meer geliefd. HIIT staat voor high intensity intervaltraining en is een korte training met een intervalkarakter. Deze bewegingsvorm past dan ook perfect binnen een drukke levensstijl. Hierbij zorg je eerst dat je lichaam opgewarmd is en start je daarna met een interval waarbij je versnelt naar 80 of 90 procent van je totale vermogen. Deze training helpt bij het verbeteren van de conditie en gewichtsverlies.
  • Fitness voor senioren. Ook de senioren onder ons zijn zich steeds bewuster van de essentie van bewegen binnen een gezonde leefstijl. Dit draagt bij aan het behouden van een goede conditie en verkleint de kans op (chronische) ziektes. Daarnaast hebben steeds meer sportfaciliteiten seniorenprogramma’s in hun pakket.

Gezond onderwijs

In Nederland komen steeds meer zogeheten gezonde scholen. Een gezonde school besteedt zijn aandacht en tijd aan gezondheid zo efficiënt en effectief mogelijk. De aanpak van de gezonde school helpt structureel en planmatig aan de gezondheid van zijn leerlingen werken. Scholen kunnen zich tegenwoordig profileren als gezonde school wanneer het aan de volgende pijlers voldoet:

  • Er moet beleid bestaan over alle maatregelen voor de gezondheid van de leerlingen en leraren.
  • Educatie over gezondheid. Er moet structurele aandacht bestaan in de lessen voor gezondheid.
  • Sociale en fysieke omgeving. Gezond gedrag wordt op deze scholen gestimuleerd door aanpassingen in de sociale en fysieke omgeving. Hierbij horen bijvoorbeeld een groen en beweegvriendelijk schoolplein en het betrekken van de ouders bij de school.
  • Op deze scholen worden gezondheidsproblemen tijdig gesignaleerd. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een volgsysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling en bewegingsonderwijs.
bewuster en gezonder

De meerwaarde van gezond onderwijs

De bevordering van de gezondheid van kinderen en jongeren kent veel voordelen en dit zien ouders van tegenwoordig ook steeds meer in. Al op jonge leeftijd wordt de basis gelegd voor een toekomstige gezondheid. Een groot deel van de gezondheidsproblemen bij volwassenen kunnen in de jeugd al voorkomen worden door gezond gedrag te stimuleren. De aanpak van de zogeheten gezonde scholen wordt als een effectieve manier gezien om aan de gezondheid van het kind te werken:

  • Er bestaat meer inzicht in de risicofactoren en gezondheidsproblemen van leerlingen waarop bepaalde activiteiten aangesloten kunnen worden.
  • Wordt er integraal en structureel aan het gezondheidsthema gewerkt.
  • Er wordt een breed aanbod aan activiteiten geboden die voldoen aan bepaalde gezondheidscriteria.

Overige leefstijl trends

Naast de bovengenoemde positieve ontwikkelingen op het gebied van een gezonde leefstijl. Zijn er nog een aantal punten die daar significant aan bijdragen. Ook op de volgende punten leeft de Nederlander steeds bewuster:

  • Geen verspilling. Men wordt steeds creatiever met restjes voeding en bewuster over onnodige verpakkingen. Velen wensen milieuvriendelijke verpakkingen en worden steeds bewuster over hoe men bij kan dragen aan minder afval in ons land. Ook steeds meer      winkels worden steeds kritischer. En op steeds meer plekken vind je herbruikbare zakken of kun je zelf potten meenemen. Bovendien worden recepten voor het koken met kliekjes steeds populairder.
  • Beter slapen. Er zijn steeds meer hulpmiddelen een slaap-apps om beter te kunnen slapen. Een goed slaappatroon is essentieel voor een gezond bestaan. Hierbij kun je zelf monitoren hoe je slaapt en zijn er geluiden en oefeningen beschikbaar. Om je beter te helpen slapen en gezond wakker te worden.
  • Emotie en intuïtie worden steeds belangrijker binnen een gezonde leefstijl. Facebook wordt door velen te commercieel gezien en men wil weer geïnspireerd worden voor een goede emotionele gezondheid. De Nederlander zoekt tegenwoordig weer naar goede films, boeken, theater en echte gesprekken.

Wellness uitjes. Om de batterij weer op te laden genieten velen van een paar citytrips per jaar. Of juist van een weekend rust met wellness arrangement. Tegenwoordig worden kortere en meerdere vakanties per jaar populairder dan langere zomervakantie. Zo kun je meerdere keren per jaar je batterij weer opladen.

Related Posts

Meest recente berichten

Slank door de overgang

Slank door de overgang

ClubGreen | april 2, 2019 | 0

Slank door de overgang In de overgang De hormonale balans is onevenwichtig. Omdat het niveau van oestrogeen in uw lichaam afneemt, zal uw spijsverteringssysteem minder snel gaan functioneren. Omdat je…

Categorieën